Nettiyhteys asunnossa

Mihin tarvitsen nopeaa nettiyhteyttä? Miksi tilaisin 300, 500 tai 1000 megaa?

Yhä useammat palvelut vaativat nopeaa nettiyhteyttä, etenkin kun kyseessä on kuvat, videot, pelit tai isot tiedostot. Netflix, YouTube ja muut suoratoistopalvelut, sekä monet pelit vaativat nopeaa yhteyttä, jotta käyttökokemuksesi olisi mahdollisimman hyvä. Mikäli useampi perheenjäsen käyttää tällaisia palveluita, riittää korkeammasta nopeudesta jaettavaa kaikille. Asiakasneuvojamme tai kuitumyyjämme neuvovat mielellään oikeiden palveluiden valitsemisessa.

Taloudessamme asuu viisi henkilöä ja teinimme pelaavat mielellään nettipelejä. Mitä nopeutta suosittelette meille?

Aktiivisesti nettiä käyttäville perheille suosittelemme vähintään 300/300M nopeutta. Tarvittaessa nopeutta voi myöhemmin myös nostaa (tai laskea).

Miten tiedän, milloin tilaamani Kuitukaista tai Yhtiökaistan lisänopeus on kytketty?

Saat tekstiviestin, kun nettipalvelu on kytketty käyttöösi. Jos asentajan pitää päästä asuntoosi, hän soittaa sinulle ensin. 

Miten taloyhtiööni saadaan kuituliittymä? 

Jos asut asuntoyhtiössä, jossa ei vielä ole kuituliittymää, ota yhteyttä isännöitsijään tai yhtiön hallitukseen, jotka voivat pyytää tarjousta yhtiöllesi.

Asunnossa alkaa remontti

Kuitulaitteet/modeemini on kiinnitetty seinään. Voinko siirtää ne/sen itse?

Olethan meihin yhteydessä ennen kuin siirrät kiinnitettyjä laitteita.

Annamme sinulle ohjeet, jos pystyt siirtämään laitteet itse, mutta monessa tapauksessa paikan päälle tarvitaan asentaja. 

Voinko poistaa vanhat puhelinpistokkeet?

Olethan meihin yhteydessä ennen kun päätät, ettet remontin yhteydessä ole asentamassa vanhoja puhelinpistokkeita takaisin.

On vielä yleistä, että taloyhtiöiden sisäverkko on rakennettu kuparikaapeleista (vanhoista puhelinkaapeleista), vaikka se onkin vanhentunutta tekniikkaa. Jos taloyhtiö ei vielä ole päättänyt kiinteistön sisäverkon uusimisesta, kuitu toimitetaan viimeisen pätkän asuntoihin asti näitä vanhoja kaapeleita pitkin. 

Olen muuttamassa

Miten saan siirrettyä kuituliittymäni toiseen osoitteeseen?

Ota yhteyttä asiakaspalveluumme hyvissä ajoin ennen muuttoasi. Kuitupalvelut voidaan siirtää uuteen osoitteeseesi, jos kiinteistössä on kuituliittymä. Omakotitalosta itse kuituliittymää ei voi siirtää, vaan se vaihtaa omistajaa, jos myyt talosi.

Mitä teen kuitulaitteille/modeemille? 

Huomioithan, että on olemassa kuitulaitteita, jonka omistaja on taloyhtiö tai Karjaan Puhelin. Kuitulaitteet voi myös olla seinään asennettuna. Tällaisessa tapauksessa sinun tulee jättää modeemi paikalleen. Voit joutua korvausvastuuseen, mikäli otat mukaasi modeemin joka kuuluu asuntoon.

Jos olet saanut modeemin kampanjan yhteydessä, se on tietysti sinun, ja voit tehdä sillä mitä haluat.

Muutan muualle, miten irtisanon liittymän?

Olethan yhteydessä asiakaspalveluun vähintään kaksi viikkoa ennen muuttoasi, niin autamme sinua.

Yleistä kuidusta

Mitä tarkoittaa FTTH? Entä FTTB?

FTTH (Fiber To The Home) tarkoittaa valokuituyhteyttä aina loppukäyttäjän kotiin saakka, kun taas FTTB (Fiber To The Building) valokuituyhteyttä kiinteistöön saakka. Karjaan Puhelimella käytämme yleisesti lyhennettä FTTH, kun puhumme omakotien kuituliittymistä ja FTTB, kun puhumme asuntoyhtiöiden liittymistä.

Mikä on Open Access?

Avoin verkko, ”Open Access”, tarkoittaa, että asiakas liittymänsä (tässä tapauksessa kuituliittymänsä) kautta voi valita useiden laajakaista- tv- ja muiden palveluiden toimittajien välillä. Karjaan Puhelimen kuituverkon asiakkaiden on mahdollista tilata monien toimittajien palveluita jo nyt ja päämäärämme on yhä avoimempi verkko.

Muuta

Miten toimin, jolleivat palvelut toimi kunnolla?

Palveluiden ollessa poikki tai muuten viallisia, lue ensin yleisimmät ongelmat ja ratkaisut. Tämän jälkeen voit tehdä vikailmoituksen joko puhelimitse tai netissä. Asiakasneuvontamme vastaa palveluitamme koskeviin kysymyksiin.